close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך תנאי האקלים השונים משפיעים על טעם ומאפיינים אחרים של יין?

מערכת שורשג סיוון, תשעט06/06/2019

ידעתם שלמזג האוויר יש השפעה מכרעת על איכות היין? וכן, יש דבר כזה "יין מדברי"

תגיות:
היין, ממש כמונו, מגיב לטמפרטורה. זה נכון ביין שאותו מגישים. זה נכון גם לגבי הגפן, אשר מגדלים לצורך הפקת היין. אין ספק, את השפעות האקלים כולנו מרגישים היטב. בימים חמים ולחים, כולנו מרגישים יותר תשושים ויותר עצבניים. כאשר מזג האוויר נעשה יותר נעים, אנו נושמים לרווחה. אך מה לגבי יין – האם טעמו ומאפייניו של היין מושפעים לטובה ממזג אוויר חם? ואולי יינות טובים הולכים ומשתבחים דווקא עם מזג אוויר קר? כל זאת נבין כעת וגם נראה מהי טמפרטורה נכונה להגשת יין.

יין מדברי – יש דבר כזה
אם יין מדברי נשמע לכם כמו דבר והיפוכו, חשוב
שתדעו כי יש דבר כזה. מומחי יין מספרים כי זני ענבים שונים יכולים לשגשג בתנאי מזג אוויר מגוונים. בארץ, למשל, ניתן למצוא יקבים משגשגים באזור הגליל ורמת הגולן, אבל יש גם יקבים בנגב שבהם מפיקים יינות נהדרים. למעשה, גם הקדמונים ידעו היטב כי מזג אוויר מדברי, יבש, יכול להיות בסיס ליין נהדר. שרידים היסטוריים מגלים כי היו יקבים בנגב כבר לפני אלפי שנים. אמנם, ככל הנראה באותן שנים הנגב היה פחות יבש וירדו בו יותר גשמים, אבל עדין זה היה מדבר. טועמי יין מנוסים יכולים בהחלט לדעת, לפי טעמו של היין ולפי הארומה שלו, האם האקלים שבו גדלה הגפן היה מדברי. האם האזור היה גשום ויותר קריר. יש שידעו אפילו לומר מהו הגובה (מעל פני הים) שבו צמחו הגפנים שהניבו את היין.

איך מגיב היין למזג אוויר חם
כורמים אשר ייסדו יקבים בנגב יכולים להסביר היטב על המשמעת של מזג אוויר חם ועל ההשפעה בטעם. כאשר הגפן גדלה במזג אוויר יחסית חם, הענבים יבשילו יותר מהר ויותר בקלילות. בלי להיכנס למשמעות הכלכלית הישירה ועלויות הבציר, יין שהופק כך יהיה בעל טעם פחות חומצי. אקלים חם (ובל נשכח כי מזג האוויר בכל עולם נמצא במגמת התחממות) בא לידי ביטוי גם בכך שהיין הופך למתקתק יותר. אמנם ניתן לנקוט צעדים להשגת איזון אך לא תמיד רוצים בזאת. יותר סוכר בענבים משפיע על אחוז האלכוהול. כלומר, מזג אוויר חם או סביבה חמימה באופן כללי יכולים להניב יינות מצוינים, בעלי גוף מלא.

האם יש תנאי אקלים אידיאליים ליין טוב
ייננים מומחים יכולים להתמודד גם עם מזג אוויר לא הכי אידיאלי. יש שיטות שמאפשרות למשל להפיק יינות טובים גם על בסיס אזורי גידול יחסית קרירים. אך אין ספק כי באופן קלאסי, יש תנאי אקלים שנחשבים אידיאלים ליין טוב. גפן תשגשג בצורה נמרצת באקלים ממוזג. כלומר, כאשר הקיץ נוטה להיות יבש, לא מאוד גשום. במדינות שבהן החורף קל (כמו בארץ), כאשר לא יורד שלג וגם הברד הינו נדיר, היינות המופקים יהיו בדרך כלל טובים. בעלי גוף מלא וטעם עשיר. סביבה לחה, למשל כמו שיש באזור מישור החוף, איננה נחשבת לטובה עבור גפנים ליין.

טמפרטורת הגשה מעולה ליין טוב
לא רק תנאי האקלים שבהם גדלה הגפן ישפיעו על טעמו של היין ועל הצלילות שלו. גם טמפרטורת ההגשה משפיעה (אפילו מאוד) על הטעם, הניחוח והארומה של היין. יינות מלאי גוף יסתדרו נהדר עם טמפרטורת הגשה של 18 – 20 מעלות. כאשר מגישים יינות לבנים ולא אדומים, מקובל לצנן אותם יותר. כ-10 מעלות יותר קריר, פחות או יותר. אגב, בקבוק יין שנפתח, ניתן לשמור מקורר על השולחן, בכלי מלא קרח.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה